Lieve vreemdeling,
Joseph Campbell (rip) heeft duizenden oude verhalen en mythes bestudeerd van verschillende culturen.
Hij kwam tot de ontdekking dat al die verhalen over helden, goden en fantasiebeesten dezelfde structuur volgen.
Namelijk ‘the hero’s journey’.
Een structuur die als template in de psyche van de mens zit.
Ons brein begrijpt dit type verhaal en denkt op deze manier in verhalen.
Als ik jou vraag om je leven uit te schrijven tot dit moment, zou je zonder dat je het weet de ‘hero’s journey’ gebruiken in je structuur.
Hollywood is aan de haal gegaan met Campbells inzicht. Zijn inzichten zijn vertaald in talloze boekjes over hoe je een verhaal goed opbouwt.
Sommige experts vertellen zelfs wat je per pagina of per minuut (op film) zou moeten vertellen om maximaal succes te hebben met je verhaal.
Maar het slaat de creativiteit en kunst volledig dood.
Als je van plan bent om een verhaal te schrijven dat 100 miljoen dollar kost om te verfilmen, in de hoop dat je er 200 miljoen dollar mee verdient… Ja! Structureer het volgens de formule.
Maar anders… Negeer dit soort opzetten.
Desalniettemin goed om de hoofdlijnen van the hero’s journey te begrijpen.
Ik ga het je in een notendop uitleggen.
Eerst de micro-versie.
Microversie van the hero’s journey
The hero’s journey wordt opgedeeld in drie aktes:
De held verlaat zijn bekende wereld en stort zich in een onbekend avontuur. In dit avontuur leert hij dat iets in hemzelf zorgt dat hij de vijand niet kan verslaan. Het moment dat hij dit snapt, transformeert de held en kan die de vijand verslaan. De held keert als een ander mens terug naar zijn bekende wereld en neemt iets goeds mee.
Eind goed, al goed.
Mesoversie van the hero’s journey
Ik ga je nu elf stappen uitleggen van de hero’s journey.
Het is het kader van alle mythes. Het is het kader van vele Hollywoodfilms.
Je kan zelfs je eigen leven schrijven aan de hand van deze structuur.
1.Oost west, thuis best.
We ontmoeten de held in zijn normale wereld. Alles lijkt koek en ei, maar je begint al te merken dat de held klaar is voor verandering.
2. Roep voor avontuur.
Iets gebeurt vanbuiten. Of iets gebeurt binnenin de held. Het is een roep tot actie. De held moet in beweging komen en zou zijn normale thuis moeten verlaten.
3. Bekijk het lekker.
De held is nog in ontkenning. Hij weigert te doen wat die moet doen. Hij wil nog niet op avontuur.
4. Een mentor komt in beeld.
Een wijs persoon komt het toneel op. Of laat zich via een droom zien. Het is de motivatie die zorgt dat de held zijn angst overwint en eindelijk de deur uit gaat.
5. Wegwezen
De held verlaat zijn vertrouwde plek en trekt een onbekende wereld in.
6. Obstakels, vrienden, vijanden.
De held wordt flink getest in de wereld. Vijanden. Problemen. Obstakels. Maar er duiken ook helpers op die hem ondersteunen.
7. De donkere beproeving.
De held komt oog in oog te staan met de duisternis. Met de vijand. Het kwaad. Zijn eigen demonen.
8. Het lukt bijna…
Ze lijken in de grote finale de vijand verslagen te hebben.
9. Wegwezen nu/De weg terug.
Maar op de terugweg worden ze nog een keer geconfronteerd met het kwaad.
10. Wederopstanding.
In een laatste test verandert de held vanbinnen. Die ziet eindelijk in hoe die zijn angst los moet laten en wat ‘ie moet doen om het kwaad te verslaan. De held wordt als ware opnieuw geboren.
11. Terug naar huis met bloemen.
De held keert terug naar huis en brengt iets mee voor de mensen. Een nieuwe gave, talent of object.
Makroles-voorbeelden
Nu een voorbeeld.
De eerste Lord of the Rings film. Het is weliswaar een trilogie, maar je ziet goed hoe de filmmakers de structuur van de hero’s journey hebben gebruikt in deel 1 The fellowship of the ring.
1. Oost west, thuis best.
Frodo leeft in het pittoreske Shire en gaat op bezoek bij Bilbo. Die heeft een ring met magische krachten. Alleen die krachten hebben ook een duistere aantrekkingskracht op het kwaad.
2. Roep voor avontuur.
Tovenaar Gandalf heeft door dat die ring vernietigd moet worden, voordat het kwaad die in bezit krijgt. Bilbo is te oud. Frodo moet op pad.
3. Bekijk het lekker.
Frodo heeft helemaal geen zin om weg te gaan.
Een mentor komt in beeld.
Gandalf stuurt ze op pad om de ring naar een vulkaan te brengen.
4. Wegwezen
Ze verlaten hun bekende regio. Ze worden opgejaagd door donkere ruiters.
5. Obstakels, vrienden, vijanden.
Een bont gezelschap wordt verzameld om Frodo te begeleiden. Ze trekken door het landschap, maar kunnen niet verder. Ze moeten de berg in.
6. De donkere beproeving.
Daar worden ze geconfronteerd met orcs en vuurspuwende monsters en Gandalf die roept: ‘Run, you fools.’
7. Het lukt bijna…
Ze gaan rusten bij de elven. Frodo krijgt te horen dat alleen hij deze reis succesvol kan afleggen. Ook de goedzakken zijn uit op de ring. Vertrouw niemand.
8. Wegwezen nu/De weg terug.
De laatste loodjes wegen het zwaarst. De reis wordt vervolgd en ze komen een leger van Uruk-Hai tegen in de bossen. Niet alleen dat. Frodo wordt door een van zijn reisgenoten aangevallen. Die wil de ring hebben.
9. Wederopstanding.
Frodo beseft dat hij alleen verder moet reizen zonder al z’n reisgenoten. Ook al wil hij graag terug naar huis. Maar ja. Het lot van de wereld ligt in zijn handen. Euhm, om zijn ringvinger. Uhm, als ketting om zijn hals.
10. Terug naar huis met bloemen.
Frodo vertrekt in een bootje. Maar zijn beste vriend Sam laat hem niet alleen gaan. Ware vriendschap is nodig om deze reis succesvol af te leggen.
Goed.
Deze film is natuurlijk onderdeel van een trilogie. Dus Frodo keert nog niet terug naar huis. Maar je snapt wel hoe de makers de structuur hebben gevolgd, toch?
Morgen een alternatieve plotstructuur die veel gebruikt wordt in pulpverhalen.
En pulpverhalen zijn tof! Omdat ze zo heerlijk rauw en over de top zijn.
Met een schrijfopdracht!
Liefs,
Tomson