Lieve vreemdeling,
Er is een alternatief op de hero’s journey.
Die heet ‘master fiction plot’ en is bedacht door pulpschrijver Lester Dent (rip).
Je kan het goed toepassen op detectives, westerns en oorlogsverhalen. Want Dent nodigt je uit om vooral fysieke scènes te schrijven.
Geschiet. Geknok. Geworstel. Gevrij. Explosies. Mooie vrouwen. Gadgets.
Alles wat pulp zo mannelijk maakt.
Ik ga het je uitleggen.
En helemaal onderaan de mail heb ik een schrijfopdracht. We gaan namelijk de structuur van Dent gebruiken!
Oké.
Laten we ‘mannelijke’ elementen even vergeten in Dents ‘master fiction plot’ en inzoomen op wat hij deed qua structuur.
Microles over Dents structuur
Dent schreef verhalen van tussen de 6.000 en 18.000 woorden. Perfect om te publiceren in tijdschriften of kleine boekjes in de jaren ‘30 in Amerika.
Hij deelde het verhaal op in vier aktes.
In deel 1 komt de introductie van de held, personages en het probleem. In deel 2 geef je de held nog meer problemen. In deel 3 probeert de held die op te lossen, maar komt ‘ie letterlijk op de grond te liggen. In deel 4 wordt alles opgelost, maar niet voordat er nog een twist in het verhaal zit.
Mesoles over Dents structuur
Het idee van Dent is dat je vier aktes van 1.500 woorden schrijft. Dan heb je in totaal een 6.000-woordenverhaal.
Deel 1
Je brengt zo snel mogelijk de held in het verhaal in de problemen. Geef alvast een glimp van wat er aan de hand is. Een mysterieus iets. Een probleem. Iets wat de held moet oplossen. De held probeert iets aan het probleem te doen. Uiteraard. Introduceer de andere karakters in het verhaal. Doe dit zo snel mogelijk en zet ze aan het werk. Aan het einde van akte 1 vindt er een fysiek conflict plaats. En je eindigt de akte met een twist!
Deel 2
In deel 2 verdubbel je al die problemen van de held. Je laat ‘m worstelen. Wat uiteindelijk resulteert in weer een fysiek conflict. Je eindigt met een plottwist.
Deel 3
Gooi nog meer modder en ellende op de held. Zorg ervoor dat het erop lijkt dat de held het probleem kan oplossen. Weer fysieke conflicten. Eindig met een twist.
Deel 4
Breng de held in nog meer moeilijkheden. Het lijkt erop dat de held verloren heeft. Niemand vertrouwt hem meer. Iedereen denkt dat hij de dader is. Of whatever. De wederopstanding van de held! Belangrijk: niemand redt hem. De held redt zichzelf. Door zijn slimheid. Brute spierkracht of iets anders. De vraag blijft wat het grote mysterie is. De laatste grote twist. Probleem opgelost. Eindig het verhaal met een punchline.
Macroles
Ik heb de moeite genomen om wat pulp verhalen uit de jaren ‘30 van Dent te lezen.
Nou, ik kan je vertellen: smullen!
Een van de verhalen heet The sinister ray.
Akte 1.
Op een kruispunt in de stad raken mensen verblind door een onverklaarbare, glinsterende lichtstraal. Auto’s botsen tegen elkaar aan. Mensen vallen uit steigers. Chaos en pijn. Vele doden. Nog meer gewonden.
Een paar blokken verder in een gebouw zit de held van het verhaal: Lynn Lash. Een scheikundige. Hij merkt dat hij glitters voor zijn ogen ziet, heel kort. Dan gaat de telefoon. Sam van de politie belt om te vertellen dat het chaos is bij dit kruispunt.
Allemaal mensen zijn verblind door glinsterend licht. Lynn begrijpt het. Hij merkte ook glitters voor zijn ogen, ook al werkt hij een paar blokken verder.
Dan herinnert hij zich een onderzoek van vorig jaar van een paar wetenschappers. Die hadden een glinsterende lichtstraal uitgevonden die de ogen tijdelijk verblindt. Maar het had niet het gewenste effect, dus ze waren ermee gestopt.
Lynn vraagt zich af wie deze uitvinding heeft gebruikt. Politieman Sam zegt: ‘Wel een rare vorm van humor om dit te gebruiken.’
‘Niemand gebruikt dit voor de lol. Er moet meer aan de hand zijn.’
Getuigen hebben een paar Aziaten gezien met een koffer op het kruispunt. Daar kwam de lichtbron vandaan.
Lynn gaat naar het kruispunt toe en vindt op straat een doodgestoken man. Die heeft een telegram in zijn jas zitten met een aanwijzing. Een afspraak om een deal te beklinken… En de naam van een van die uitvinders van het licht staat erop…
Favoriete onliner uit deze akte: “No one with the intelligence necessary to create the ray would turn it loose on a crowded corner for a joke. There was some purpose behind the use of the sinister thing.”
Hahaha. ‘The sinister thing.’ Geweldig.
Akte 2.
Lynn volgt het spoor en komt uit bij een laboratorium. Hij krijgt eerst een paar klappen van Monk. Een grote man en bodyguard. Tot Lynn zegt dat hij namens de politie onderzoek doet.
Een ‘striking beauty’ verschijnt. Kay. Een van de twee uitvinders van het oogverblindende licht.
Lynn vertelt dat haar baas dood is. Ze begint hysterisch te huilen.
Waarna Lynn zegt: “Stop it! Hysterics won’t get us a thing.”
Ze komen erachter dat hun uitvinding gestolen is. Lynn vraagt om het onderzoek verder op te pakken en een beschermmasker of schild te ontwerpen. Want als je langer dan tien minuten aan het licht wordt blootgesteld, raak je voor altijd je zicht kwijt.
Ze stappen allemaal in een bullet proof limousine (????) om van locatie te veranderen. Maar onderweg worden ze klemgereden door de criminelen.
Lynn raakt bewusteloos hierbij.
Akte 3
Lynn wordt wakker in het ziekenhuis met Monk.
Kay is ontvoerd.
Lynn geeft zichzelf de schuld.
“It was my fault they got her. She’s tall and exotically fascinating, wonderfully fascinating, Rickey. She’s lovely, divinely lovely. She does things to a man just to look at her. And she’s got brains. She’s really got them. And she was being just as brave and sweet as could be. She wore one of those rust red gowns that don’t leave much to the imagination. She was beautiful, simply beautiful.” He shut his eyes in dreamy contemplation.
Kan het meer pulp worden dan dit? ‘She wore one of those rust red gowns that don’t leave much to the imagination.’
De politie heeft ondertussen een aanwijzing waar Kay en de criminelen zijn.
Ze gaan er meteen naartoe. Er volgt een schietpartij en geknok.
De criminelen ontsnappen.
Ze vinden een bewusteloze vrouw. Is dit Kay?
Lynn vermoedt dat het wapen niet is gestolen door criminelen, maar door terroristen. Wellicht willen ze het gebruiken om een land in chaos en verderf te brengen namens een ander land.
In het ziekenhuis blijkt de bewusteloze vrouw niet Kay te zijn.
Maar waar is Kay dan?
Lynn gaat vervolgens in het laboratorium aan het werk om zelf een schild tegen het licht te maken.
Dan belt Kay. Ze kon ontsnappen en zegt waar ze is.
Lynn springt met Monk in een taxi en ze rijden ernaartoe. Maar onderweg worden ze wederom klemgereden door de terroristen. Het licht verblindt ze.
Lynn wordt wakker in een ruimte met Kay. Monk is weg.
Akte 4
Monk komt onder begeleiding binnen. De deur gaat weer dicht.
Monk zegt gemarteld te zijn.
Maar Lynn is het toneelstuk zat.
Monk is de verrader. Hij heeft elke keer verteld aan de terroristen waar ze zijn.
Monk bekent en pakt uit zijn zak het pistool van Lynn.
Hij wil hem doodschieten. Maar het pistool schiet juist naar achteren en doodt Monk.
“I’ve carried that trick gun a long time”, he clipped at the girl. “Because I have always wondered if some day somebody wouldn’t try to shoot me with my own gun.”
Ja dit is echt pulp mensen.
Dan begint er buiten de kamer geschiet en geschreeuw van de terroristen. Ze proberen naar binnen te komen en gebruiken het oogverblindende licht.
Maar Lynn pakt uit zijn zak een foliedeken. Het ‘schild’ waar hij aan gewerkt heeft.
Het schild werkt tegen het licht.
Nog meer geschiet. Gevecht. De politie die verschijnt.
De terroristen worden allemaal verslagen en opgepakt.
De wereld is gered. Geen enkel land kan nu dit wapen in handen krijgen.
En nu komt de plottwist.
De vrouw met wie Lynn in de ruimte was met Monk is niet Kay…
Kay is de bewusteloze vrouw in het ziekenhuis!
Deze vrouw in de opgesloten ruimte is het brein achter alles en Lynn heeft haar door. Ze is een geheim agent.
Ze probeert te vluchten, maar Lynn en de agent kunnen haar vastpakken.
Het verhaal eindigt met de punchline:
“Now, now, don’t cut up!” he said thickly. “It’s all over—all but electrocuting you.”
Goed.
Meer uitleg over Dent’s master fiction plot vind je hier
En dan nu e schrijfopdracht.
Schrijfopdracht
We gaan een vier-aktenverhaal schrijven van 2.000 woorden. Elke akte heeft 500 woorden.
Houd je aan de structuur van Dent. Dus gooi elke akte nieuwe problemen op het personage af. Gooi er wat plottwisten in en eindig met een punchline.
Je hoeft niets met de ‘fysieke scènes’ te doen in Dents structuur. Geen geweld, geschiet of whatever.
Het is 2022! Niet 1932 😂.
Het thema van het verhaal is: daddy issues.
Zolang je het verhaal in vier aktes opdeelt en elke akte laat eindigen met een twist. En zorgt dat je personage steeds dieper in de problemen komt.
Deel voor woensdag de eerste akte van 500 woorden op darkomailarchief.nl
Dat houdt het overzichtelijk.
Ik deel woensdag in de mail mijn volledige verhaal van 2.000 woorden.
Liefs,
Tomson