Lieve vreemdeling,
En boek heeft 2022 enorm voor mij bepaald. Het boek You’re Gonna Need a Bigger Story Van Howard Houston.
Serieus. Hij heeft mijn creatieve leven veranderd.
Ik kon er niet van slapen. Mijn hoofd stroomde over met honderden ideeën.
Het was de bevestiging die ik al jaren zocht.
Goed. Even stilstaan bij het nu.
Wat is het luxeprobleem van jouw leven op dit moment?
Je hebt te veel keuze.
Helemaal als het om vermaak gaat.
We hebben te veel verhalen om te consumeren. Streamingdiensten. Grote games. Mobiele telefoonspelletjes. Films in bioscopen. Boeken. Podcasts. Luisterboeken.
Je hoeft je nooit te vervelen.
Heb genade voor de kunstenaars.
Hun werk wordt bekeken en vergeten.
Veel sneller dan voorheen.
Of nog erger.
Genegeerd.
Dit is niet per se het probleem van nu.
In 1977 kwamen er in een zomer twee fantastische sci-fi-films uit.
Een daarvan is een miljarden dollar brand geworden.
De ander deed het die zomer prima en toen stopte de pret.
De ene film was van Stephen Spielberg.
De ander van George Lucas.
De een was een superstory. De ander een losstaand verhaal.
Die van Spielberg heet Close Encounters of the Third Kind.
Van George Lucas Star wars.
Een superstory is niet een film uitbrengen en bij succes er ook een boek, een stripversie en een gameversie van maken. Van exact hetzelfde verhaal.
Om vervolgens een sequel op te nemen.
Nee.
Een super story is dat een kleine scène in een Star Wars-film je premie-jagers bij elkaar ziet komen en je afvraagt: hoe zal hun avontuur zijn? Vervolgens lees je er een boek over wat zij allemaal hebben meegemaakt. Als een losstaand verhaal, maar wel verbonden aan de film.
Je pakt een ander medium en het verhaal gaat door.
Je creëert zo een wereld van verhalen die met elkaar verbonden zijn, via verschillende mediums.
Dus niet verschillende tv-series die hetzelfde universum en dezelfde chronologie delen.
Want je blijft dan op hetzelfde platform zitten. Namelijk de tv-serie.
Je maakt het groter en ambitieuzer.
Prima, die spin-offs van Game of Thrones.
Maar het is nog leuker als er ook een strip van komt, die een verhaallijn verder oppakt waar de serie is gestopt.
Dit is natuurlijk wat bedrijven als Disney en Netflix proberen te doen.
Zij hebben miljarden dollars tot hun beschikking. De grootste talenten willen voor hen werken.
Ik snap het.
Ik heb niet wat zij hebben.
Maar ik laat me niet tegenhouden.
Howard zegt juist dat je het als kleine kunstenaar moet proberen.
Maak een superstory. Bouw een mini-universum en houd de personages in leven via verschillende verhalen.
Geef een karakter een eigen Twitteraccount, een eigen Spotifyplaylist.
Maak het HUGE.
Creëer overal mini-verhalen.
Goed.
Ik voel me enorm geïnspireerd.
Sterker nog…
Ik had ooit een blog genaamd psychokiller en wilde toen al graag alle verhalen die daarop stonden aan elkaar verbinden.
Aparte verhalen maken met personages en zo.
Maar ik vond eigenlijk alleen Charlie echt interessant als karakter. De rest van het volk dat ik heb opgevoerd, was niet goed uitgewerkt.
Maar als ik opnieuw zou kunnen beginnen…
Dan zou ik iedereen interessant maken.
Interessant genoeg om aparte verhalen te vertellen.
Dus…
Tromgeroffel.
Dat heb ik gedaan.
Ik ben er al maanden mee bezig.
Ik stop vier twintigers die worstelen met hun somberheid en hun hitsigheid in één huis. Dan heb ik een voedingsbodem voor een superstory.
Ik heb je afgelopen weken gemaild over dat ik een boek aan het afronden ben voor dit jaar met de titel Sombere hitsigheid met Daan in de hoofdrol.
Maar ik heb besloten om eerst een ‘luisterboek’ uit te brengen van een ander huisgenootje: Nora.
Waar het luisterboek stopt, gaat het boek verder.
En na het boek misschien wel een fotoverhaalboek of een andere vorm om door te gaan in dit universum.
Snap je?
Maar even eerlijk.
Hoe klinkt dit?
Reply alsjeblieft.
Liefs,
Tomson
PS
Howard Houston legt in een aantal interviews op YouTube zijn visie uit. Check het hier als je wil nerden.