Lieve vreemdeling,
Een groot gedeelte van je verzamelde internetvrienden zullen je nieuwste sociale mediaberichtjes niet zien.
Volgens sommige cijfers ziet slechts 5% ze.
Dat betekent dat zelfs mijn trouwste fan het niet zal merken als ik nieuw werk publiceer.
Hoe is dit op te lossen?
Je kan twee kanten op gaan met marketing:
Zoveel mogelijk mensen proberen te bereiken en te vertellen over je product. (reach).
Dezelfde boodschap heel vaak herhalen bij dezelfde mensen. (frequentie)
Een marketeer zal een van deze twee keuzes moeten maken in een campagne. Beide kan niemand betalen.
Het eerste (reach) gebruik je vooral om naamsbekendheid te creëren of ‘top of mind’ te komen. Denk aan de reclameborden bij een wereldkampioenschap voetbal met alleen ‘heineken’ of ‘coca-cola’ erop.
Het tweede (frequentie) gebruik je om aan een bestaande groep fans kenbaar te maken dat ze iets kunnen kopen.
Dit doe je door heel vaak de boodschap aan ze te herhalen. Maar dan verrassend en origineel. Het duurt gewoon lang voordat mensen het onthouden.
Het duurt nog langer voordat ze overgaan tot actie.
Er is een vuistregel dat je iets minimaal 17 keer moet herhalen voordat iemand het weet en dan uiteindelijk ook actie onderneemt.
Maar het bericht: ‘Er komt nieuw werk aan!’
Werkt niet.
Het werkt gewoon niet, weet ik uit ervaring.
Ik heb het wel eens gedaan bij een boek. Allemaal fragmenten delen. Drie keer op een dag zeggen: NIEUW WERK!
Mijn Instagram-engagement is nog steeds niet hersteld van die promocampagne.
Serieus niet.
😂
Hustle-goeroe Gary Vee zegt dat je drie tot zes keer per dag dingen moet posten.
Dan blijft er vanzelf wel wat hangen.
Anderen zeggen: wees elke dag aanwezig met je kunst. Je doet het voor die superfans die geen genoeg van je kunnen krijgen.
(Vandaar ook mijn vijfdaagse mail.)
Het liefst zou ik zelf vijf keer per dag iets de wereld inslingeren.
Serieus.
Maar de realiteit is dat het beter werkt als ik drie keer per week op de tijdlijn verschijn.
Ik weet niet hoe het met andere accounts zit. Maar als ik naar ‘views’ en ‘likes’ kijk, werkt af en toe iets heel goeds delen veel beter dan elke dag quotes en teksten op Instagram en Facebook knallen.
Ik ga daarom vanaf zaterdag drie keer in de week teksten delen op Facebook, Instagram en TikTok.
Gewoon mijn regular stuff. Maar ditmaal elke keer met de toevoeging ‘Oh ja. Koop alvast mijn luisterboek. Je gaat het leuk vinden.’
Snap je?
Voor jij aan je dag begint, vreemdeling.
Als petje-af-abonnee kan jij nu al mijn luisterboek pre-orderen. Eerder dan de rest. Dit is mijn pagina met de details.
Morgen ga ik praten over hoe je per mail iemand overtuigt om iets voor je te doen.
(Spoiler: n mail is niet voldoende.)
Liefs,
Tomson
PS Ik meen het. Mijn speciaal gemaakte pagina voor dit luisterboek is heel sexy.