De grootste fout die je in je promotie kan maken, is de onwetende fan meteen bombarderen met informatie.
Dit is mijn nieuwste (luister)boek. Hier gaat het over. En hier- en hier- en hierom moet je het kopen. Oh ja. Als je dat doet, krijg je ook nog dit en dit en dit. En hier alvast een fragment en dit is de betaallink.
Big mistake.
De kunst is juist om de verkoopargumenten van je product uit te smeren over verschillende berichten.
Je weet nooit welk argument iemand over de streep trekt. En door in elk bericht een nieuw argument op te voeren, zal je vanzelf bij iemand de juiste snaar raken.
Dit is grofweg de opzet van zo’n marketingcampagne:
Eerste bericht: ik heb een mooi product te koop.
Tweede bericht: dit is wat het product allemaal kan.
Derde bericht: dit is wat het product je oplevert.
Vierde bericht: dit zeggen anderen over mijn product.
Vijfde bericht: koop het nu anders….
Uitgebreide uitleg
Eerste bericht: Korte intro Kort en simpel.
Echt maar een paar regels. Nul argumenten waarom ze het moeten kopen. Nul deadlines. Nul bonussen.
De trouwste fans zullen het meteen halen. Die hebben geen extra argumenten nodig. De rest die niets doet is nu op de hoogte dat dit bestaat.
Tweede bericht: wat kan je product?
Hierin vertel je het volledige verhaal van je product. Alle ins en outs. Laat maar zeggen het verhaal dat je op de achterkant van een verpakking ziet staan van een product.
Derde bericht: wat levert het op?
Het derde berichttype kan je een aantal keer herhalen.
Elke keer licht je een ander voordeel/argument uit van je product.
Zo probeer je iets in iemand te raken zodat die beseft: ‘Ja! Dit is wat ik NU nodig heb.’
Het gaat hier niet om te zeggen wat je product kan. Maar wat het iemand oplevert.
Niet: laat de robotgrasmaaier je gras doen. Maar: binnen drie minuten de robotgrasmaaier opgezet en bespaar zo half uur grasmaaien per keer.
Vierde bericht: wat zouden de buren wel niet denken?
Misschien wel het belangrijkste type bericht.
Dit zeiden anderen over me.
Het werkt elke keer weer.
De laatste keer, net voor de zomer, verkocht ik 35 Vrouwen die Charlie haten-boeken in een weekend. 35!
Alleen omdat ik onderstaande app van Liz deelde.
Dit appje leverde me 750 euro op
Vijfde bericht: duimschroeven aandraaien
Waarom iets vandaag doen als het morgen ook kan?
Voor je het weet is iedereen je weer vergeten.
Dit tackel je door iets unieks te bieden dat binnen een tijdsperiode stopt.
Korting geldt nog tot morgen
Je krijgt alleen handtekening als je vandaag bestelt.
Dit lijkt goedkoop. Maar iets online kopen kost moeite.
Mensen willen wel… Maar dan moeten ze weer naar je shop, bankpas fixen of whatever.
‘Ik doe het morgen wel.’
En morgen gebeurt het niet.
Kortom: geef mensen een reden om het NU te kopen.
Nu of nooit.
Het was absurd hoeveel hardcovers van Vrouwen die Charlie haten ik op de laatste dag heb verkocht met de mededeling: ‘Als je nog een getekend exemplaar wil, heb je nog 24 uur.’
Mijn promotie start aankomende zaterdag
Vanaf zaterdag ga ik vier weken lang mijn woensdagmaillijst mailen over mijn luisterboek.
Ik heb bovenstaande strategie verdeeld over tien mails. Elke keer net iets anders. Zo hoop ik mensen te vermaken n te overtuigen om het te pre-orderen.