Lieve vreemdeling,
Shopify vertelde me dat mijn webshop zes jaar bestaat en liet me order nummer 1 zien.
Die was van mijzelf. Voor een collega die toen mijn boek Vrouwen die Charlie haten kocht en een half jaar later kanker kreeg.
Dankjewel voor deze heftige gevoelens, Shopify.
Order nummer 2 was van Arantxa.
Hier. Plaatje als bewijs:
Dat maakt me wel blij. Want ze is een van de lezers van deze vijfdaagse mail.
😄😄😄😄😄😄😄😄
Een half jaar eerder had ik mijn boek Vrouwen die Charlie haten zelf uitgebracht (in 2016).
Je kon een order plaatsen en vervolgens het geld handmatig overmaken naar mijn rekeningnummer.
(Hahahahaha. What was I thinking? Ik wacht nog steeds op het geld van 30% van de bestellingen.)
Die eerste webshop was ook niet om aan te zien.
Ik weet oprecht niet meer hoe de aanbieder heette. Het was Nederlands en het zag er allemaal echt niet uit.
Ik moest iets met 0 euro budget.
Inmiddels loopt alles via Shopify, heb ik een kvk-inschrijving en wordt elke order automatisch geregistreerd in mijn boekhoudprogramma.
Maar ja, Shopify blijft een webshop.
Elke keer als ik een boek uitbreng, stuur ik mensen naar de productpagina.
Wat een soort bol.com-pagina is met een paar plaatjes, een omschrijving en een knop om het product toe te voegen aan je winkelwagen.
Niks mis mee.
Werkt prima.
Alleen totaal niet sexy.
Bij een lancering wil je gewoon dat het er aantrekkelijk uitziet én je vrij snel iets kan kopen.
Veel mensen kopen namelijk impulsief.
Dat is een feit. Want dertig procent zei dat ze ooit mijn boek wilden en hebben er later ondanks een paar herinneringen van afgezien.
Hoe makkelijker ‘kopen’ eruitziet, hoe sneller mensen een order plaatsen.
Helemaal bij een lancering van iets nieuws.
Daarom heb ik dit jaar voor het eerst een aparte pagina gemaakt voor mijn aankomende luisterboek.
Dit heet in jargon een ‘landingspage’.
The art of a landingspagina
De kunst is om een webpagina te maken met één doel. Niet meer.
- Bijvoorbeeld e-mailadressen verzamelen.
- Of een afspraak laten maken voor een verkoopgesprek.
- Of een product verkopen.
Al iemand op die pagina komt, moet die binnen drie seconden weten dat die hier goed zit.
Daarom zie je altijd bovenaan een aantrekkelijke verkoopzin, een zeer korte toelichting en een knop.
De impulsieve koper zal hierop klikken en tot actie overgaan.
Daarna volgen de details.
Een goede verkooppagina moet lezen als een goede brief.
Je begint bij het belangrijkste en hoe verder ‘de brief’ vordert, hoe meer details je prijsgeeft over je product.
Er bestaat geen vuistregel voor hoe lang een ‘landingpage’ moet zijn. Onderzoek wijst uit: hoe langer (meer informatie), hoe beter.
Degene die iets graag wil kopen, wil immers lekker gemaakt worden én overtuigd worden dat het de juiste keus is.
Die wil continu bevestigd worden: ‘Dit moet ik hebben. Dit lost al mijn problemen op. Dit wordt de beste aankoop ooit.’
Er bestaat niet zoiets als too much information.
Dit is mijn landingspage geworden.
Morgen begint mijn promotie voor dit luisterboek. In 2023 komt het vervolg als boek uit.
Volgende week weer het normale melancholische programma.
Liefs,
Tomson
PS
Pre-order het luisterboek voor de rest het doet.