Voor de tweede keer dit jaar is een tekst van mij viral gegaan op TikTok.
Na een week staat de teller op 250.000 views. Maar er is een groot verschil met de video van januari (400.000 views).
Ondanks dat die januari-video door grote studenten meme accounts werd opgepikt en tientallen mensen eigen variaties op de video maakten, leverde het me nauwelijks volgers of mailinschrijvingen op. De laatste video leverde me wel veel op.
Honderden TikTok volgers erbij
Honderd mensen gingen me via TikTok ook volgen op Instagram
Tientallen mailinschrijvingen
Hoe kan dit?
Dit heeft volgens mij te maken met het geniale algoritme van TikTok. Ik blijf me erover verbazen hoe goed TikTok weet voor wie de video bedoeld is.
De video in januari raakte een snaar bij vooral middelbare scholieren en studenten die net in een tentamenweek zaten.
Ze deelden massaal de video met elkaar. TikTok heeft dat vrij snel door en serveert vervolgens die video uit aan nog meer middelbare scholieren en studenten.
Maar al mijn geschreven teksten zijn niet bedoeld voor deze groep mensen en dat blijkt. Want mensen gaan je pas volgen als ze denken dat je iets aan hun leven toevoegt.
Die video was grappig, maar nodigt niet uit om mij te gaan volgen.
De video van begin maart raakte wel een snaar bij mensen voor wie ik schrijf. Ik kreeg zelfs mailtjes van mensen die jaren geleden mijn blog fanatiek volgden en me nu weer via deze video opnieuw op het spoor kwamen.
Overigens leverde een video van vorig jaar augustus me de meeste volgers, mailinschrijvingen en zelfs verkoop op.
En die video werd ‘slechts’ door 60.000 mensen bekeken.
1.500 tiktok volgers
200 mailinschrijvingen
5 boeken verkocht
Les: viral gaan met je content is geen garantie tot groei.