Ik vraag me bij films vaak af: wie vertelt nou het verhaal? Van wie is het perspectief?
Het lijkt alsof de camera’s een verhaal objectief vertellen, maar dat is onmogelijk. Zoiets bestaat namelijk niet.
Het is altijd iemands versie en die versie is gekleurd.
In de fantastische ridderfilm The last duel (2021) zijn ze zich hier bewust van en spelen ze daarmee.
In de film zien we Matt Damon, Ben Affleck, Adam Driver en Jodie Comer. Het is geregisseerd door niemand minder dan Ridley Scott (Gladiator en zo).
Maar je hebt waarschijnlijk nooit van deze film gehoord…
Dat kan kloppen.
GIGANTISCH GEFLOPT.
Want je moet er maar zin in hebben: drie uur dialogen die eindigen met ‘Milady’ en kastelen, zwaarden en veel intriges en galopperende paarden.
De regisseur geeft de hedendaagse jeugd de schuld van de flop. Die kijken namelijk liever naar superhelden dan films die je intellectueel uitdagen…
🚨Boomer alert.
Maar goed.
Hij heeft een punt.
Want deze film is vermakelijk én daagt je uit om na te denken over seksueel grensoverschrijdend gedrag.
We krijgen namelijk drie versies van het verhaal te zien.
Matt Damon is de afstandelijke, jaloerse en loyale ridder. Op het slagveld moedig, maar strategisch zwak.
Adam Driver is de intellectueel. Hij heeft zich vanuit armoede opgewerkt tot een strategische, heldhaftige ridder. Zijn zwakke plek is zijn drang naar seks met vrouwen.
Matt redt Adam op het slagveld en een broederlijke vriendschap is geboren.
Tot Adam wordt gevraagd om adviseur te worden van de verveelde, barbaarse heer Ben Affleck (broer van de koning).
In de jaren die volgen, lijkt het wel alsof Adam Matt expres dwars wil zitten. Hij vordert Matts land. Eist zijn geld op. Stuurt hem de oorlog in.
Allemaal onder het excuus: ‘Dat moet van Ben Affleck.’
And so on…
Adam wordt ook nog eens verliefd op de vrouw van Matt.
De intellectueel Jodie Comer. Ze leest graag en is loyaal aan Matt. Maar door Matts jaloezie wordt ze ook opgesloten in zijn kasteel. Ze mag nooit naar buiten en leuke dingen doen.
Kortom: ingewikkeld!
Dit alles komt tot een zinderend kookpunt als Matt weg van zijn kasteel is, Adam stiekem een bezoekje brengt en vervolgens Jodie verkracht.
Het fascinerende is dat Adam dit niet ontkent aan Ben Affleck. Maar hij praat het goed: ze zei dan wel ‘Nee’, maar bedoelde waarschijnlijk ‘Ja’.
Ben Affleck beschermt Adam en probeert vervolging te voorkomen.
Matt Damons eer is aangetast en eist bij de koning een duel op leven en dood.
God zal immers bepalen wie wint en dat zal rechtvaardigheid betekenen.
We zien in de film drie versies van dit verhaal en dat is echt geweldig gedaan.
Je ziet heel goed hoe ieder personage dit beleeft.
En zoals je het beleeft, zo zie je de wereld.
We geloven uiteraard Jodie Comers verhaal het meest. Want wat heeft zij te winnen door de waarheid te verdraaien?
Helemaal niets.
De film eindigt met het duel. Je weet wel.
Met paarden en stokken op elkaar afrennen en daarna op de grond met elkaar vechten tot er een sterft.