Maar je kan je tekst beter beginnen met één zin. Om er in de alinea daarna drie van te maken. Zoals deze alinea.
Om vervolgens je punt af te sluiten in een oneliner.
Leest best lekker, vind je niet?
Je kan hiermee doorgaan in het volgende tekstblokje.
Om de lezer er weer in te trekken en je volgende punt te maken. Want we scannen allemaal onbewust een tekst voor we eraan beginnen.
Variatie in tekstblokken nodigt uit om te lezen.
Maar je hoeft niet zo formuleachtig te schrijven, hoor.
Varieer.
Speel ermee.
Maar onthoud dit: je online tekst met één zin beginnen werkt beter dan een gigantisch tekstblok.
Zeg maar de klassieke intro-lead, zoals je die nog steeds in kranten tegenkomt.
Vetgedrukt en al.
Tijden veranderen.
We hebben allemaal haast.
Wil je een ander trucje weten?
Dat wil je.
Gebruik vetgedrukte kopjes tussendoor
Zet er af en toe een vetgedrukte kop tussen.
De ‘scanner’ van teksten vindt zo extra argumenten om toch te gaan lezen, in plaats van wat anders te gaan doen met het leven.
En het helpt je bij het schrijven. Je langere tekst ga je in subonderwerpen verdelen. Zo houdt het je bij de les wat je nou wil vertellen.
Vooral als ik een wat langere tekst heb geschreven en merk dat die overal naartoe slingert, ga ik tussenkopjes gebruiken.
Dat helpt me bij herstructureren.
Eerst maak ik dit punt. Dan dat punt. En daarna het volgende punt.
Ook helpt het me om mijn langere mails op te knippen in blokjes die ik op social media kan zetten.
Win, win, win!
Kogels gebruiken
Er is nog een psychologisch trucje dat je kan gebruiken bij het stylen van je teksten.
Dit werkt vooral goed als je iemand wat wil leren of wil overtuigen om iets te kopen.
De opsomming.
Doe af en toe een opsomming in je tekst.
Niet in zinnen achter elkaar. Maar als een bulletlist:
Het ziet er aantrekkelijker uit.
Een opsomming leest makkelijker onder elkaar dan naast elkaar.
We houden van lijstjes! Dat geeft ons het gevoel van orde en vertrouwen. Het idee dat iemand anders het chaotische leven wél begrijpt.
Of gebruik cijfers, als het logische stappen zijn.
Zeg ‘Excuseer me.’
Draai je hoofd weg van de mensen.
Nies in je elleboog.
Wacht op de volgende nies en vang die op in de elleboog.
Maak een oergeluid, zoals ‘Woeh!’ of ‘Wah!’
Als niemand ‘Gezondheid.’ zegt, zeg dan hardop tegen jezelf ‘Gezondheid.’
Bedank jezelf vervolgens voor de ‘Gezondheid.’
Zeg: ‘Corona.’ voor het komische effect.
Ga door met wat je aan het doen was.
Let maar eens op. Goede productteksten in webshops hebben vaak een bulletlist-alinea.
Dat wekt VERTROUWEN.
Jij wil ook vertrouwen opwekken met alles wat je schrijft.
Ook al ben je je eigen publiek.
Maar het kan ook in literatuur.
Julian Barnes fan in da house?
Een van mijn favoriete novelles heet Alsof het voorbij is van de Britse schrijver Julian Barnes.
Hij begint op pagina één met een opsomming die het hele boek samenvat (begin bij het einde).
Je hebt als lezer nog niet direct door wat dit allemaal betekent. Maar tijdens het lezen krijg je elke keer ‘Ahaaa’-momenten.
Liefs,
Tomson
In mijn microlessen vertel ik in 350 woorden (of minder) hoe je van je tragedie kunst maakt. In mijn mesolessen vertel ik je in 1000 woorden of minder hoe je dat doet. In mijn macrolessen is er geen plafond: alleen maar kwetsbaarheid.