Diepe zucht voor degene die powerpointpresentaties maakt met grote blokken tekst erop gekwakt.
Nog diepere zucht voor degene die dacht: ‘Misschien moet ik er bulletpoints van maken om de presentatie nog aantrekkelijker te maken.’
Nog diepere zucht voor degene die vervolgens zijn eigen sheets gaat voorlezen tijdens het presenteren.
Stop met het gebruiken van teksten en bulletpoints bij presentaties .
Je bent aan het presenteren, niet aan het schrijven.
Als je belangrijke informatie via tekst wil delen met je publiek, deel dan na afloop een papiertje uit.
Gebruik in plaats van tekst afbeeldingen ter ondersteuning van je verhaal.
Daardoor komt de aandacht op jouw verhaal te liggen.
Eng. I know. Maar je wil een boodschap overbrengen.
Een echt goede presentatie doe je zelfs zonder ondersteuning van beeld of video…
Maar als je het spannend vindt, helpen de slides je als leidraad door je verhaal heen.
Oké. Waarom werkt tekst niet in powerpointpresentaties?
Het brein kan het niet aan.
Als je namelijk tekst op een scherm gaat neerzetten, gaan mensen daarnaar kijken. Daardoor letten ze niet op wat jij zegt.
Ons brein kan niet woorden lezen en tegelijkertijd luisteren naar andere zinnen.
Je wil dat ze luisteren. Want daarom ben je aan het presenteren.
Bulletpoints in je tekst: JA
Bullet points in je presentatie: NEVER.
Goed. Dit is een macroles styling en ik begin over powerpointpresentaties.
Maar dit is mijn punt: je wil mensen niet vervelen. Je wil mensen wat leren én vermaken (daar morgen meer over).
Laten we elkaars tijd goed gebruiken. Style daarom je teksten. Ik ga je een aantal inspiratievoorbeelden geven uit mijn eigen boekenkast.
Aantrekkelijke styling
Als je tekst klaar is, besteed EXTRA aandacht aan styling/formatting.
Of het een e-mail is, een adviesnotitie op kantoor, een marketingplan, een kort verhaal of gedicht.
Maak je teksten zo aantrekkelijk mogelijk.
Leg de rode loper uit voor de lezer.
Ongeacht wat je schrijfstijl is, als het er lekker staat, vinden mensen het al geweldig.
Nu ga ik enkele boekentips geven.
Deze boeken ga ik behandelen:
4 urige werkweek van Tim ‘Hello, boys and girls, ladies and germs’ Ferris.
Several Short Sentences About Writing van Klinkenborg.
Linchpin van Seth ‘ik stuur elke dag een e-mail’ Godin.
Your music and people (afschuwelijke titel) van Derek Sivers.
Steal like an artist van Austin Kleon (die ook in Austin, Texas woont, lol).
Een werkweek van 4 uur
Ik denk niet dat er een betere boektitel bestaat dan The four hour workweek van Tim Ferris.
Deze belofte. Wie wil dat nou niet?
Het boek is echt vreemd. Er staan heel rare tips in hoe je met zo min mogelijk doen zoveel mogelijk kan uitbesteden of automatiseren. Zodat je nooit meer hoeft te werken.
Maar er staat ook een spoedcursus snellezen in. En hoe je wereldkampioen worstelen wordt (of iets dergelijks).
Ik heb me kostelijk vermaakt met het lezen en welgeteld 0 tips opgevolgd.
Hij heeft het boek goed geformatteerd. Er staan bijvoorbeeld scriptjes in hoe je je baas kan overtuigen om thuis te werken. En als je thuis werkt, zorg je ervoor dat je ertussenuit sneakt, terwijl je baas je kan blijven betalen.
Ik leg het heel slecht uit. Maar het komt allemaal heel overtuigend over in zijn boek. Misschien moet ik hier een aparte mail over maken.
Een boek met korte zinnen
Het boek Several Short Sentences About Writing boek van Verlyn Klinkenborg heb ik eerst als luisterboek geluisterd op Storytel. Daarna gelijk gelezen. En een paar maanden later nog een keer gelezen. En twee maanden later NOG een keer. Het voelde als thuiskomen.
Fantastisch boekje dat je aanmoedigt om korte zinnen te schrijven. Iets waar ik al jaren de preker van ben. Alleen hij legt het beter uit. (Door het laatste gedeelte van het boek met voorbeelden kom ik overigens elke keer niet doorheen. Daar verliest hij me. Maar tot dat gedeelte 11/10)
Hij zet in het boekje ook elke zin onder elkaar. Zoals dit. Dat maakt het een poëtisch geheel.
Ik heb er ook mee geëxperimenteerd in mijn mails. Maar het is echt heel lastig om de styling goed te krijgen. Alle digitale schrijfprogramma’s willen niet dat je je zinnen direct onder elkaar zet. Die gaan er dan witruimte tussen zetten.
De bovenstaande zinnen heb ik via deze omweg zo gekregen:
De zinnen uit mijn schrijfprogramma Ulysses naar google docs kopiëren.
Zodat Naomi het na kan kijken.
Daarna via google docs naar het cms van mijn blog kopiëren.
Maar alleen via rechtermuisknop ‘plak en opmaak behouden’.
Daarna ‘preview’. En dan kan ik de previewtekst kopiëren en het precies zo in mijn mailprogramma zetten.
En alleen via deze methode blijft de opmaak zoals ik het wil. Is dat vermoeiend? Enorm vermoeiend. Nu begrijp je beter dat het leven van tomson darko niet over rozen gaat. Maar ja. STYLING IS ALLES. Dus ik heb het er graag voor over.
Marketinggod Seth Godin
Hij schrijft sinds de jaren ‘90 elke dag een e-mail. Elke dag! Over marketing. Het zijn heel kleine stukjes. Ik lees ze vaker niet dan wel. Maar hij blijft er maar mee doorgaan. En prikkelt regelmatig mijn ziel. Het boeit hem ook niets of mensen ze lezen of niet. Hij zou het zelfs doen als niemand ze las.
I like that.
Hij gebruikt zijn dagelijkse mail om zijn gedachten op te schrijven. En eens in de zoveel tijd zet hij die stukjes in een boekje.
Je ziet het bijvoorbeeld in de Linchpin. Over je onmisbaar maken op de werkvloer. Tussenkoppen met to the point geschreven ‘inzichten’ en ‘lessen’.
💡 Als je een goede introductie in marketing wil lezen, schaf zijn boek This is marketing aan. Beste no-nonsens boek hoe marketing werkt (het is minder vies dan je denkt).
Al je verdiende geld weggeven
Derek Sivers is me een rare. En dat bedoel ik positief!
Hij begon in de jaren ‘90 een platenlabel voor onafhankelijke artiesten. Dat verkocht hij in de zero’s voor miljoenen dollars.
Hij heeft geen enkele dollar in zijn eigen zak gestoken. Al het geld is naar een stichting gegaan voor een goed doel.
Voordat hij een platenlabel begon was hij zelf artiest. Hij heeft zijn ‘lessen’ over de muziekindustrie samengevat in heel korte hoofdstukjes. Your music and peopleheet het.