☠️ Het internet is al een tijdje dood

Het is niet leuk meer om iets uit te zoeken op het internet.

Je komt terecht op een pagina die vol staat met advertenties. Je wordt gek van de cookiebanner. En nog gekker van banners over inschrijven voor een nieuwsbrief of aflopende kortingen die nu gelden. En de tekst zelf is in SEO-stijl geschreven. Dus ze gebruiken heel veel zinnen en heel veel alinea’s voordat ze tot de kern van je vraag komen.

Dit allemaal als opvulling, om hoger in de Google-resultaten te komen.

Ik wil gewoon antwoord!

Wat een shitzooi.

Volgens tech-schrijver Cory Doctorow is dit de eindfase van elk internetproduct of platform.

Hij noemt het enshittification.

Here is how platforms die: first, they are good to their users; then they abuse their users to make things better for their business customers; finally, they abuse those business customers to claw back all the value for themselves.Then, they die.

Eerst is Instagram een geweldige plek om foto’s te delen en te zien wat je vrienden aan het uitspoken zijn.

Daarna komen er allemaal leuke kunstenaars en artiesten die allemaal vette dingen delen op die platforms.

En daarna komen die irritante grote bedrijven om de hoek kijken, die leuk mee proberen te doen. Sommige slagen, de rest faalt.

Maar gelukkig heeft het platform de rode loper voor deze bedrijven uitgerold.

Met wat advertentiegeld kunnen ze je alsnog lastigvallen met niet ter zake doende boodschappen.

En dan zit je oma er ook op.

En dan is na elke foto een advertentie te zien, of een of andere nieuwe feature die je leven niet verbetert, maar erger maakt.

Instagram is er niet voor jou. Het is er ook niet voor de bedrijven die ervoor betalen. Instagram is er voor zichzelf. Om zichzelf rijker te maken.

Facebook was nog erger.

Facebook was de hemel. Nu is het de hel.

Ik schreef een fantastisch tekstje over Charlie en deelde een link op Facebook.

En vervolgens zaten er honderden mensen tegelijkertijd via Facebook mijn verhaaltje te lezen.

Wauw. Wat een bedrijf. Ik wil nog meer mensen vinden die me via Facebook volgen. Dan kan ik nog meer mensen mijn blogs laten lezen.

Duizenden euro’s aan advertentiegeld erin gestopt om mensen te vinden die van dit soort verhaaltjes hielden.

M’n hele leven was Facebook.

En toen vond Facebook het wel welletjes. Immers, alle mensen die hun platform verlaten, kunnen niet naar advertenties kijken.

Linkjes delen mag je nog steeds doen, maar we laten ze gewoon aan niemand zien.

Oké. Oké. Prima. Dan schrijf ik mijn fantastische berichten wel op Facebook zelf.

Oh, al die likes, shares, hartjes en liefdesbetuigingen in m’n DM.

WAT EEN PLEK.

En toen zei Facebook na een paar jaar: allemaal wel leuk en aardig, Tomson Darko, dat 25.000 mensen je pagina volgen. Maar als je ze allemaal wil bereiken, betaal je ons maar. Wij maken dit immers mogelijk voor je.

En dit gold niet alleen voor mij, maar voor iedereen op FB.

Facebook is een kutplek geworden.

Al zegt Cory het beter: het is enshittified.

Facebook is niet de enige hierin.

Elk platform volgt deze cyclus.

De Google-zoekresultaten. Instagram. Amazon.

Ook in Nederland.

Zoals Marktplaats en Bol.com.

Tik iets willekeurigs in op Marktplaats en je krijgt alleen maar advertenties als resultaat te zien. En daarna resultaten van professionele bedrijven. Terwijl je gewoon iets tweedehands zoekt voor een leuk prijsje. In plaats van opgelicht te worden.

En bij Bol.com weet ik inmiddels niet meer of ik iets bij een dropshippingbedrijf koop, bij een professioneel bedrijf of bij Bol.com zelf.

De type enveloppen en de pakketdiensten die het bezorgen, verraden elke keer weer dat je het niet bij Bol.com zelf hebt gehaald.

TikTok zit ook in een volgende fase in die cyclus.

TikTok heeft ook de hemel verlaten

TikTok laat je video’s niet meer aan duizenden mensen zien die er interesse in hebben. Ze laten je video’s niet eens zien aan de mensen die je volgen.

De enshittification is begonnen.

Ze balanceren op een ingewikkeld koord om de gebruiker niet weg te jagen, de creatieveling niet te demotiveren en de betalende bedrijven tevreden te stellen.

Maar het enige wat echt telt, is hoeveel geld er voor ze binnenkomt. En aangezien dit soort platforms jarenlang een monopoliepositie hebben opgebouwd bij heel veel mensen, kunnen ze het maken.

Dan ga je toch weg?

Je mist ons eerder dan wij jou.

En als je naar een concurrent gaat, dan kopen ze vroeg of laat die concurrent op (zoals FB deed met IG) en dan zit je weer in de fuik.

En nu is AI er ook nog eens bijgekomen.

Dood-internet-theorie

Ik word echt gek van die TikTok-video’s geschreven door AI, ingesproken door een AI-stem en de videobeelden zijn ook nog eens van AI.

Nou ja, daar zit nog een mens achter die prompts heeft geschreven voor AI.

Maar er is een theorie die stelt dat het internet al een tijdje echt dood is.

Dit heet de dead internet theory.

Je ziet dit al goed op Twitter. Als een post viral gaat, zijn de eerste 15 reacties eronder geschreven door AI-accounts.

De theorie is dat het hele internet een plek is geworden waar bots met bots praten.

Ik word zo moe van internet, dat ik steeds vaker denk dat ik alleen maar via mijn podcast en via deze mail met de wereld ga praten.

In m’n podcast kan je nog mijn versprekingen horen en m’n slechte grapjes en gekuch. Dan weet je in ieder geval dat je naar een mens luistert.

Lees hier de post van Cory: ​https://pluralistic.net/2023/01/21/potemkin-ai/​

En bekijk hier een video-essay over ​de dead internet theory

Tomson
Ik doe het altijd met condoom en gebruik nooit drugs

Leave a Comment