Dit is mijn laatste obsessie

Ik ben er vandaag op zondag in plaats van maandag. Omdat ik helemaal onderaan deze mail kijktips heb voor je.

Maar eerst even de aanleiding.

Ik heb een nieuwe obsessie: Werner Herzog (82 jaar), een Duitse regisseur, acteur en opvallende persoonlijkheid.

Ik kijk nu zijn films en documentaires die hij heeft gemaakt, luister naar podcasts waarin hij te gast is, lees zijn memoires over zijn leven, lees zijn favoriete boek en bekijk video-essays die mensen over zijn werk hebben gemaakt.

Geen idee wat het me brengt, maar hij heeft een bijzondere kijk op de wereld. Het zit in een nihilistische, maar ook poëtische hoek. Dat spreekt me erg aan: schoonheid en zinloosheid vermengd met elkaar.

Het is verweven in al zijn werk.

Hoe de natuur en het universum zo onverschillig zijn, terwijl wij mensen proberen betekenis te zoeken in dit alles. Daar zit een schoonheid in: de worstelende mens in de chaotische natuur.

Ik kom binnenkort terug op zijn werk en zijn visie.

Nu een korte introductie via plaatjes.


Zijn antwoord in interviews is al jaren hetzelfde waarom hij films maakt:


Werner’s visie over het leven zie je in bijna al zijn films op de een of andere manier terugkomen:


Herzog heeft meer dan 60 documentaires, enkele films en een paar uitstapjes naar Hollywood gemaakt. Zonder een opleiding of studie heeft hij de camera gepakt en heeft zo geleerd hoe films maken werkt.




Werner Herzorg is ervan overtuigd dat de ‘waarheid’ zich moeilijk laat vangen. Via de kunst komen we in de buurt. Maar met veel wandelen ook. Omdat je dan meer oog hebt voor de details van de wereld.


De ‘waarheid’ loopt als een rode draad door zijn werk. Ik zag net toevalig dat er deze maand een boek van hem is verschenen over de waarheid. “De toekomst van de waarheid.” Boek komt later deze week naar mijn brievenbus.

Uit ​interview NRC van deze maand​:

Hij heeft in bijna elke docu wel een extreem zwartgallige opmerking of vraag die hij stelt die je laat glimlachen:


Zijn belangrijkste advies aan kunstenaars:


Zijn beroemdste filmshot. Misschien wel een van de meest beroemde filmshots ooit gemaakt:


Zijn advies over je levenswerk maken:

Zijn volhardheid om kunst te maken:

Werner verafschuwt kunstenaars die zich slechts met de feiten bezighouden. Kunst zoekt de mysteries op, niet de feitelijke waarheid:


Hij acteert trouwens ook. Hij speelt in een Star Wars-serie (ik heb geen verstand van Star Wars. Lasers die geluid maken in het vacuüm van de ruimte trek ik niet. Je moet films vermijden waarin lasers geluid maken in de ruimte. Behalve dan Starship Troopers, maar die is van Paul Verhoeven).

En speelt de bad guy in mijn favoriete aktie film Jack Reacher met Tom Cruise.


Een van de talenten van Werner is om het abstracte terug te brengen naar menselijke emotie:

Hij gaat extreem ver voor zijn films:


Oké, ik laat het hier (voorlopig) even bij.

KIJKTIPS

Als je zelf alvast wat Werner in je leven wil:

  • Op Netflix staat zijn documentaire over vulkanen en de impact op de mensen eromheen: Into the Inferno (2016). Echt heel mooi, met als hoogtepunt dat hij in Noord-Korea is.
  • Op Apple TV: Fireball (2020), over de impact van meteorieten op de menselijke cultuur. Die ga ik nog kijken.
  • Op Amazon prime de docu Lo And Behold (2016). Over het internet.
  • Op YouTube: Encounters at the End of the World (2007) over bijzondere mensen op Antarctica die wetenschap beoefenen. ​YouTube link​.

Zijn beroemdste documentaires van de laatste twintig jaar en fantastich en schokkend om te kijken:

  • Grizzly Man (2005), over een man die leeft bij de beren in het wild en denkt dat hij hun vriend is. Die kun je huren via o.a. Pathé en Apple TV.
  • Cave of Forgotten Dreams (2010), over hoe de rotsschilderingen van 50.000 jaar geleden met ons communiceren. Die kun je huren via o.a. Pathé en Apple TV.

Tot slot.

Een hele mooie YouTube-video essay over het werk van Werner:

Liefs,

Tomson

Tomson
Ik doe het altijd met condoom en gebruik nooit drugs

Leave a Comment